Belships Co Ltd Skibs-A/S, Oslo
Etter Smiths død ble Lorentzen-brødrene valgt til disponenter i Christen Smith & Co i 1941.
Den videre utvikling av Belships ble nå nært knyttet til meglerfirmaet Lorentzen & Co med tank- og trampskip, ved siden av tungløftfarten. De siste tungløftskip ble solgt tidlig på 70-tallet, og selv om Belships fortsatt hadde mange eksterne aksjonærer var selskapet å betrakte som en integrert del av Lorentzen Chartering-gruppen.
Med etableringen av Stove Shipping fra 1959 som driftsorganisasjon for selskapene ledet av Jørgen J Lorentzen, ble denne organisasjonen benevnt Belstove (se ellers Stove Shipping).
Ved skiftet etter Jørgen J Lorentzen i 1976 fikk Otto Grieg Tidemand og hans familiegren sterkere innflytelse i Belships. Det ble ca 1984 etablert et driftsselskap i Singapore for skip under frie flagg, og fortsatt med vekt på bulk, blant annet tre open-hatch-skip i Belships (Far East) Shipping (Pty) Ltd, Singapore.
Selskapet var med i Lorentzens bulk-samarbeid Western Bulk Carriers etablert i 1982 med flere deltakere. Dette ble stryrket i 1989 da Kosmos Shipping (I M Skaugen) og Kværner Shipping kom inn som deltakere. Samarbeidt ble ført et skritt viodere i desember 1991 med Western Bulk Shipping som skipseiende selskap, hvor Belships fikk 45 prosent. I løpet av noen år gikk kontrollen over til Sjøinvest ved Pål Caspersen, som i august 1997 tok full kontroll og satte Belships og Tidemand-familien på sidelinjen.
Det ble gjort forsøk i nye markeder, som kjøpet av gassrederiet Gibson Gas Carriers i Leith høsten 1996 med en flåte på seks mellomstore gasstankere. Dette kunne likevel ikke forhindre store tap for selskapet i 1997-99. Gasstankerne ble fusjonert inn i Camillo Eitzen & Co i 2004, og i de senere år har selskapet drevet relativt begrenset med bulk- og prudiukttankere, dels innleid med kjøpsopsjoner.
ms BELNOR |
2870 |
3940 |
1.26 Armstr, Whit |
10.35 ex Belnor |
5.56 Danmark |
ms BELRAY |
2888 |
4094 |
5.26 Armstr, Whit |
10.35 ex Belray |
1.60 A Jahre, Sfj |
ms BELPAREIL |
7203 |
10282 |
7.26 Armstr, Whit |
10.35 ex Belpareil |
2.60 Pan |
ms BELJEANNE |
7202 |
10410 |
8.26 Armstr, Whit |
10.35 ex Beljanne |
10.37 O Ringdal, Oslo |
ms BELMOIRA |
3214 |
4518 |
2.28 Armstr, Whit |
10.35 ex Belmoira |
6.40 krigsforlist |
ms BELPAMELA |
3214 |
4518 |
2.28 Armstr, Whit |
10.35 ex Belpamela |
4.47 forlist |
ts BELJEANNE |
7843 |
10330 |
1.47 Vickers |
8.46 ex Empire Ethelbert |
3.64 Panama |
ts BELOCEAN |
7908 |
9830 |
6.47 Greenock |
46 ob 54 7801/9830 |
2.64 Panama |
ss CHRISTEN SMITH |
5229 |
7420 |
7.47 FMV |
ob 58 6490/8350t ob 68. od 6.68 BELFOREST |
11.72 J Jahre, Sfj |
ds BELFRI |
7244 |
10670 |
10.43 Houston |
3.48 ex Thomas W Gregory ob 5.54 |
5.60 Panama |
ds BELEVELYN |
4696 |
7850 |
9.48 J Readhead |
|
2.54 Wiel & Amundsen, Hdn |
ms BELBETTY |
3984 |
5100 |
1.49 B&W |
|
10.69 Hellas |
ms BELKARIN |
6550 |
6758 |
4.54 De Hoop |
|
3.72 Kypros |
mt BELFAST |
12744 |
19004 |
2.55 H&W |
1.70 Frankrike |
|
ms BELLIS |
6528 |
7000 |
3.55 De Hoop |
od 12.67 BELLULLY |
10.70 Kypros |
ms BELEVELYN |
6520 |
7000 |
6.57 De Hoop |
|
3.72 Kypros |
ms BELLULLY |
9001 |
13400 |
6.57 Kockum |
|
10.59 Italia |
mt BELSTAR |
10191 |
15350 |
9.58 FMV |
1.64 A Blystad, Oslo |
|
ms BELNOR |
10527 |
15415 |
5.59 Bremer Vulkan |
10.68 Liberia |
|
ms BELVERA |
10132 |
15250 |
9.59 B&W |
|
5.67 India |
mt BELFRI |
16468 |
24715 |
11.51 H&W |
4.62 ex France Stove |
12.68 Liberia |
ms BELISLAND |
10862 |
15624 |
1.63 H&W |
|
3.70 Hellas |
ms BELNIPPON |
6313 |
6150 |
6.64 Öresundsvarvet |
|
5.73 Ø Tyskland |
mt BELMAJ |
28986 |
50210 |
6.64 Öresundsvarvet |
|
10.71 A Blystad, Oslo |
ms BELCARGO |
11469 |
17700 |
8.66 FMV |
|
9.73 Kypros |
ms BELBLUE |
11362 |
18420 |
5.68 Bremer Vulkan |
10.75 Panama |
|
ms BELOCEAN |
11343 |
17900 |
6.68 FMV |
|
8.75 Dalen, Gtb |
ms BELNOR |
22488 |
37800 |
9.71 FMV |
|
7.77 China |
ms BELSTAR |
22494 |
37800 |
3.72 FMV |
|
10.86 > Phil |
ms BELOBO |
42789 |
77845 |
7.74 Bremer obo |
6.85 Tyrkia |
|
tt BELFRI |
162029 |
311400 3.75 Bremer |
|
2.76 Kuwait |
|
ms BELCARGO |
59962 |
110444 |
11.75 FMV |
>12.86 Pan, 11.89 NIS |
5.94 oph China |
ms BELWOOD* |
27470 |
35200 |
3.85 Tsuneishi |
>12.89 NIS |
3.03 Canada |
ms BELTIMBER* |
27470 |
35200 |
8.85 Tsuneishi |
>1.90 NIS |
9.93 Canada |
ms BELFOREST* |
27470 |
39218 |
10.85 Tsuneishi |
>1.90 NIS |
12.93 Canada |
ms BELISLAND* |
25538 |
42083 |
85 Koyo Dock |
>12.90 NIS |
4.95 Western Bulk, Oslo |
ms BELNOR* |
24750 |
42239 |
84 Mitsui |
6.88 ex Tairu, Taichu |
2.95 Fil |
ms BELSTAR |
24155 |
43419 |
19.92 Oshima |
|
12.00 Iran |
mt BELGRACE |
25457 |
43534 |
84 Tsuneishi |
4.93 ex Nortank Baltic, Baltic Current, Tenryo Maru |
2.04 Pan |
mt BELANINA |
22854 |
37940 |
79 |
9.95 ex Port au Prince, White Prince, Axios, Gemma Tokyo |
10.96 Kypros |
mt BELANJA |
21183 |
28840 |
11.95 Admiralty SY |
ssj Pavlovsk |
9.98 Kypros |
ms BELNOR |
26449 |
47369 |
2.96 Oshima |
|
10.07 A Blystad, Oslo |
mt BELTRADER* |
23579 |
40520 |
9.83 J L Mosor |
4.96 ex Statrader, Protank Trader, A M Trader, Mosor Trader |
1.99 Kypros |
ms BELMAJ* |
77096 |
149516 |
90 China SB |
8.97 ex Tai Shan |
5.03 Kypros |
mt BELAIA |
|
48673 |
2007 |
TC, kjøpsopsjon |
i fart |
ms BELSTAR |
|
58018 |
09 Yangzhou |
|
i fart |
ms BELNOR |
|
58018 |
10 Yangzhou |
|
i fart |
ms BELOCEAN |
|
58018 |
11 Yangzhou |
|
i fart |