Stephansen & Torgersen, Oslo
Rederiet sen ble fra starten disponenter for Skibs-AS Flores som i 1917 bestilte en 8000-tonner fra J Priestman og for DS AS Ringaas startet i 1918 som bestilte et lignende skip fra Robt Thompson, solgt til Italia ved levering i 1920.
I 1921 overtok de disponering av Skibs-AS Smestad med ds Primero fra Gustav B Bull og drev de neste år ds Kolsaas og Ringaas. Samarbeidet ble oppløst i 1928 og skipene solgt. Deretter ble Skibs-AS Dieseltank stiftet og fikk levert mt Strix i 1930, samt Skibs-AS Cleantank med mt Stegg samme år. Mens Strix klarte seg, ble Stegg i 1933 tatt tilbake av verkstedet.
Hans H Torgersen trådte trolig ut av disponentselskapet i 1929, mens Stephansen fortsatte som innehaver inntil han i desember 1950 overlot disponeringen av Dieseltank til Olsen & Ugelstad.
ms PRIMERO | 444 | 750 | 4.19 Kalundborg | 12.21 ex Primero | 9.23 UK |
ds KOLSAAS | 692 | 1000 | 1.17 LS&V | 10.22 ex Spero | 12.28 T Wilhelms, Frst |
ds RINGAAS | 1597 | 2400 | 3.23 Laxevaag | 7.28 K Torkildsen, Trh | |
mt STRIX | 6219 | 9700 | 10.30 Götaverken | 12.50 Olsen & Ugelstad | |
mt STEGG | 6120 | 9440 | 10.30 Armstrong, Whitw | 33 UK |