Stove Shipping, Oslo
Dette omfattet fra begynnelsen av Lorentzens Kysttank Rederi AS, Lorentzens Rederi Co AS og Skips-AS Alterani, Fåberg. Året etter ble også Lorentzens Rederi AS tillagt organisasjonen.
Ved delingen av Lorentzen-familiens rederiinteresser i april 1962 ble ytterligere tre skip lagt til fra Lorentzens Rederi Co.
Siden organisasjonen også besørget driften av Belships-flåten ble det midt på 60-tallet tatt i bruk benevnelsen ”Belstove-Rederiene – Jørgen J Lorentzen, James Stove-Lorentzen, Otto Grieg Tidemand”.
Rederiene bak Stove Shipping, eller Lorentzen Chartering-gruppen, satset sterkt på bulk og kontraktsfart, men hadde også et sterkt element av tank. Gruppen, som også omfattet de svenske Dalen og Fraternitas, hadde eierinteresser i Fredriksstad Mek Verksted. Med shippingkrisen kom flere av rederiselskapene i problemer, mistet finansiell styrke og solgte tonnasje.
Ved skiftet etter Jørgen J Lorentzen i 1976 overtok hans svigersønn Otto Grieg Tidemand i prinsippet disse interesser og fikk en dominerende stilling på rederisiden. Som ledd i utflaggingen etablerte Belships i 1984 et driftsselskap i Singapore som gradvis overtok driftsoppgavene for gruppen.
Samarbeidet fortsatte på driftssiden, blant annet med etablering av bulk-poolen Western Bulk Carriers i januar 1982, hvor både Belships, Stove Shipping og de svenske selskapene deltok, sammen med Sig Sverdrup og C T Gogstad.
Denne klarte seg bra gjennom shippingkrise, og ihøsten 1989 ble den omorganisert med Kosmos og Kværner Shipping med 24 prosent hver, Belships 26 og Stove-selskapene 26 prosent. Fra 1992 ble Western Bulk Shipping AS bygget opp som et skipseiende selskap, og her ble det meste av Stove-selskapenes bulktonnasje fusjonert inn mot 31 prosent andel.
Med nedbygging av driftsorganisasjonen i Oslo midt på 80-tallet gled driften over til Singapore, mens rederiene ble ledet fra Belships og Lorentzen Charterings kontorer på Lilleaker. I skipene som nå ble kjøpt ble også Dalen og Fraternitas trukket inn, som mt Magnolia i 1995.
I Western Bulk Shipping opplevde Lorentzen-rederiene at andre eiere tok kontrollen i 1997, og det var først overtagelsen av fire skip i 2001 som løste floken. Disse skipene eies i dag av Stove Rederi AS, drives av Wilhelmsen Ship Management og seiler i Eastern Bulk Carriers.
mt VESTSKJELL |
298 |
395 |
12.56 Framnæs |
10.59 ex Vestskjell |
2.73 Danmark |
|
ms ARTHUR STOVE |
9999 |
14450 |
4.57 Mediterranee |
10.59 ex Arthur Stove |
11.61 Star Sh, Bgn |
|
ms ALTERANI |
10488 |
15160 |
2.60 Flensburg |
|
1.67 Frankrike |
|
ms STOVE TRANSPORT |
10393 |
15600 |
2.61 B&W |
|
12.69 Simonsen & Astrup, Oslo |
|
mt JAMES STOVE |
9893 |
15860 |
6.47 Öresundsvarvet |
4.62 ex James Stove |
12.62 Liberia |
|
mt JOHS STOVE |
13718 |
20280 |
8.57 Bremer Vulkan |
4.62 ex Johs Stove |
7.67 Vaboen, Krs |
|
ms JESSIE STOVE |
10527 |
15415 |
4.59 Bremer Vulkan |
4.62 ex Jessie Stove |
4.68 Liberia |
|
mt STOVE PET |
498 |
795 |
6.62 Trosvik |
7.72 Hellas |
||
ms SONATA |
10362 |
15220 |
10.62 Kockum |
|
8.68 Tyskland |
|
ms AXEL B LORENTZEN |
11071 |
15500 |
2.63 FMV |
|
5.69 Simonsen & Astrup, Oslo |
|
mt MAGNOLIA |
12210 |
19075 |
10.57 Öresundsvarvet |
5.63 ex Magnolia |
7.67 Hong Kong |
|
ms STOVE WAGGON |
10144 |
15400 |
3.57 B&W |
11.62 ex Bellina |
12.64 E Hansen, Krs |
|
ms AMACITA |
9959 |
15440 |
5.57 B&W |
9.63 ex Amacita |
11.64 Vaboen, Krs |
|
mt STOVE CAMPBELL |
28349 |
47400 |
11.64 Öresund |
|
2.70 A Blystad, Oslo |
|
ms STOVE CALEDONIA |
11536 |
18460 |
10.66 Bremer Vulkan |
5.72 Hellas |
||
ms BERTIL KARLBOM |
11429 |
17550 |
2.67 Öresund |
|
3.72 Hellas |
|
ms STOVE SCOTIA |
11363 |
18420 |
4.68 Bremer Vulkan |
1.73 Liberia |
||
ms JAMES STOVE |
11362 |
18420 |
8.68 Bremer Velkan |
|
7.75 Hellas |
|
ms STOVE TRADITION |
11294 |
17900 |
2.69 FMV |
|
4.79 Ugland/Sing |
|
mt THOMAS |
11005 |
17400 |
2.55 Götaverken |
10.71 ex Thordis |
2.73 Liberia |
|
ms JESSIE STOVE |
60414 |
108600 |
6.72 FMV |
5.86 > Sing |
1.88 Hellas |
|
ms STOVE CAMPBELL |
22495 |
37800 |
7.73 FMV |
1.86 > Sing |
8.91 Hellas |
|
mt JØRGEN J LORENTZEN |
71732 |
132250 |
2.75 FMV |
ssj Stove Caledonia |
6.77 Dalen, Gtb |
|
ms RINGOBO |
43149 |
76875 |
11.74 Bremer Vulkan |
10.78 ex Ringobo |
1.79 A Jahre. Sfj |
|
ms COLUMBIA |
59963 |
110444 |
7.75 FMV |
12.78 ex Columbia |
10.79 C H Sørensen, Adl |
|
ms STOVE TRADER |
59962 |
110444 |
8.76 FMV |
1.79 ex Horn Crusader |
9.79 Dalen, Gtb |
|
ms NORBULK |
22960 |
37800 |
3.77 FMV |
9.83 ex Melsomvik od 1.84 BELNOR > 8.86 Sing od STOVE CAMPBELL 12.86 od WESTERN BELL |
12.87 Tyrkia |
|
ms WESTERN FRIEND* |
27835 |
45576 |
11.82 Tsuneishi |
7.85 ex Stove Friend >12.89 NIS |
3.93 Pan |
|
ms STOVE TRADITION* |
25538 |
42129 |
85 Koyo Dock |
Sanko resale |
7.93 India |
|
ms WESTERN AVENIR |
19552 |
36955 |
84 Sasebo |
5.89 ex Noble, Asian Brilliance |
9.93 Western Bulk |
|
ms WESTERN TRIAL |
23009 |
37800 |
2.743 FMV |
9.89 ex Western Trias, Stove Transport |
12.91 Kypros |
|
ms WESTERN LION |
20277 |
34607 |
84 Mitsubishi |
5.90 ex Western Lion |
10.92 Kværner Sh |
|
ms WESTERN BELL |
23272 |
42004 |
1.91 Oshima |
|
10.96 Pan |
|
ms WESTERN TIGER |
23444 |
37180 |
1984 |
12.91 ex Western Pride, Saga Rose |
9.93 Western Bulk |
|
ms NORBELLA |
27345 |
45508 |
9.82 Tsuneishi |
3.92 ex Norbella |
2.95 Western Bulk |
|
mt MAGNOLIA |
57034 |
84656 |
12.83 Gdynia |
12.95 ex Skaufjord, Jalinga, Pernas Dulang |
4.01 Malta |
|
ms STOVE TRANSPORT |
26966 |
46223 |
8.98 Oshima |
4.01 ex Western Olivin |
I fart |
|
ms STOVE TRADITION |
26966 |
46223 |
98 Oshima |
5.01 ex Western Opal |
I fart |
|
ms STOVE CAMPBELL |
26966 |
46223 |
2.99 Oshima |
4.01 ex Western Onyx |
I fart |
|
ms STOVE TRADER |
26966 |
46223 |
5.99 Oshima |
4.01 ex Western Obelisk |
I fart |